nordistrixa

Alla inlägg den 21 september 2015

Av Szimone Robertssson - 21 september 2015 23:50

Hej! Jag har valt att starta den här bloggen i samband med ankomsten av min lilla häst. Främst för att det är viktigt att kunna kika tillbaka och se vad som gjorts och vad som hänt. Och för att det är kul att skriva av sig om sina framsteg. Följ oss gärna!

Igår kom hon alltså hem och vi startade ett första kapitel av vår resa tillsammans. Ett litet sto vid namn Trixa ramlade ur transporten. Bokstavligt talat ramlade eftersom hon lyckats slå runt i släpet. Men ingen skada skedd, hon gå ut i hagen och promenera av sig sina ömma muskler. Trixa är fem år och är en nordsvensk brukshäst. Trevlig liten dam med fötterna stabilt på marken!

Lagom kul att öppna släpet och mötas av detta.


Under dessa två dagar har vi hunnit med en hel del. Igår var jag ute och promenerade henne en sväng efter att hon blivit ihopsläppt med dom andra. Sedan provade vi att springa lite på ridbanan (som är skittråkig när man kan vara ute på vägarna och ösa) för att se så hon inte var halt. Hoppade lite bredvid henne, tror att jag kommer börja sitta på henne så fort jag får en sadel som passar eftersom hon är lika intresserad av att vara rädd som jag är av börsmarknaden. Dvs nada.


Trixa visar upp sig i hagen.

Idag har vi promenerat och träffat en skogsmaskin, inte läskigt. Sen kom en cyklist, den var väldigt skum och hon fräste en extra gång efter att den passerat utifall att cyklisten skulle våga sig på att vända om. Kanske får träna henne till krigshäst? Efter det kom jag på att det var varmt att promenera pigg unghäst i fleecejacka och lånade därför hennes rygg som väska. Flaxande tröja med nycklar och godis i? Nemas problemas, Trixa har koll på läget! Vi gick tillbaka till stallet efter ett kort klätterpass och ställde upp oss för hovslagaren. Precis som jag noterade när jag träffade henne så hade hon white line disease; lamellrandsröta på svenska. Som tur är har jag bra koll på hovar och såg till att detta gröptes ur så jag kan tvätta och hålla rent och så får vi hålla tummarna för att såptvätt och virkon gör susen! Hon stod snällt under nästan hela verkningen och tack vare snäll hovslagare fick jag en gammal rasp = jag kan underhålla hennes fötter själv. Är glad att jag haft turen att ha världens bästa hovslagare Andreas i så många år, han har mycket tålmodigt gått igenom hur man håller en hästhov aktiv och balanserad och lika många gånger har han hjälpt till med förslag på behandlingar vid röta. Därför får vi förhoppningsvis ordning på det här snabbt och effektivt! 


12002117_10205256282990138_3200461895922396229_n


Sen provade vi att stå i boxen med bett i munnen. Det var egentligen bara irriterande för att jag tog ut hennes hönät, utöver det tyckte hon det var ganska ok. Provade att ta i bettringarna, böja huvudet åt det hållet jag tog i, backa och sånt kul gick också kanonbra vilket gör att jag dom kommande dagarna kommer promenera henne i träns och tyglar för att lära henne svänga och stanna med tygeltag. Bra träning tills den beställda sadeln dyker upp och vi kan börja rida, vilket kommer bli i slutet av denna veckan redan. Hon är så lugn med allt och tycker mest jag är jobbig som plågar henne med påsar och flaxande/prassliga föremål. Hon har inte tid att bli skrämd och tycker jag är tråkig som inte låter henne jobba mer. 


12006302_10205259042059113_7078677998629462979_n

Såhär farligt är det med balplast på ryggen. Vevade runt med den, stampade på den, drog den runt hennes ben och huvud och hon ruskade mest på sig och fortsatte äta. Inte mycket att dividera om med andra ord. Nu på kvällen kom Johanna, vår fantastiska veterinär ut och kikade på ett ödem hon fått efter en tråkigt placerad spark på bogen. Sen stack vi henne i halsen för att se till att hon får sitt vaccin och jag är inte ens säker på att hon märkte det för hon stod och sov med huvudet i min famn. Så mysigt att äntligen ha en häst som tycker om att pussas och mysa, tror att puss blir första tricket vi befäster! Nu står hon och sover i nyspånad box. Imorgon eftermiddag ska vi på promenad igen och klättra lite mer i backar. Bra träning för både häst och matte. Jag ska gå och sova jag med, är helt slut.

Hoppas ni hakar på bloggen och följer oss framöver! Ni får ha lite tålamod med designen så länge, ska ta med min kamera och fota lite så fort jag hinner. 

Tidigare månad - Senare månad

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards