nordistrixa

Direktlänk till inlägg 23 september 2015

Upp i sadeln!

Av Szimone Robertssson - 23 september 2015 22:47

 

Hej! Vad gör du mamma?



I området där min häst står installad finns en FB grupp där folk efterlyser folk att rida med. Mysigt eftersom det finns så mycket folk, man behöver inte rida ensam. Idag efterlös Gnejs och hans ägare ridsällskap, Gnejs är precis som Trixa fem år och en nordsvensk brukshäst. Jag skojade och skrev att jag följt med om jag haft en sadel. Nu råkade denna fantastiska människa ha shoppat sig en superfin westernsadel som var för smal för Gnejs som är storleken större och bredare och som hittat så passade den min tunna helt perfekt! Den åker runt lite eftersom hon har 0 sadelläge än så länge men låg ändå mer still än jag vågat hoppas på. Så vi bestämde att hon skulle göra mig sällskap och så blev det också. 


Vi provade först sadeln, jag flaxade och hade mig. Satte den på halsen och rumpan och gud vet vad. Trixa pussade på vår sadelängel. Sedan gjorde jag klart henne och sadlade och tränsade. Vi gick ut på ridbanan och då blev hon lite stimmig, sådär bufflig och skulle gå på mig och så. Fick härja med henne en stund eftersom hon lätt glömmer bort att jag är liten i jämförelse med henne. Vi backade när jag sa "back", gick fram när jag smackade och stannade när jag sa "ptroo", dvs det jag vill ska sitta klockrent när vi väl rider. Och det gjorde det! Gnejs och matte anlände och Trixa blev lyrisk, den såg ju ut som hon! Sådana hade hon minsann inte sett på tre hela dagar. Snygg var han ju också. Så hon bestämde sig för att visa sig från sin allra buffligaste och bökigaste sida och för en sekund övervägde jag att avblåsa hela spektaklet men skam den som ger sig. Så Gnejs fick låna gången en stund så att vi kunde vara två som höll i Trixa. Sedan ställde jag pallen bredvid henne, klappade på sadeln och hoppade runt och eftersom jag fick noll reaktion så bestämde jag mig för att skutta upp. Hon snurrade två varv, försökte se vad i all världen den galna nya människan höll på med innan vi tog oss till ridbanan. Hon stannar fint om man tar i henne och säger "ptroo", mer tveksam till att gå när jag inte går bredvid. Men vi gick ett varv, Trixa provade om man kunde lägga sig ner och bestämde sig sedan för att det var ganska latjo ändå.

Gnejs kom ut, hans matte hoppade upp och vi gick iväg. Och där satt jag och red på hästen som mest gått i en hage de senaste 5 åren och som aldrig haft en ryttare på ryggen och funderade på om jag skulle nypa mig själv. Vi gick förbi vatten, brevlådor, en parkerad båt i en trädgård, prasslande presseningar som låg över ved och slutligen en hage med hästar i. På sista biten tillbaka tyckte Trixa att Gnejs var lite trög och långsam och bestämde sig för att hon skulle bli täthäst sådär utan vidare. Ganska länge gick vi först, travade ett par steg gjorde vi också. Är helt kär i den här lilla varelsen alltså. Imorgon ska vi ut på kort skrittur igen, Gnejs följer med men har en annan ryttare på ryggen. Får se om jag kanske tar med ett spö med en plastpåse på, då brukar hon röra sig lite fortare iallafall. Stolt och nöjd, nu ska jag sova!

   Duktiga nordisbarn på promenix <3

 
 
Ingen bild

Annonym

23 september 2015 23:11

Svineri på ponnytävlingarna i Ljungby
21 september 2015
Sverige De nationella hoppningarna för ponny hos Ljungby Ridklubb är bland landets mest populära. Den gångna helgen förstördes stämningen av onyktra föräldrar och barn som saboterade både bana och anläggning.


- På lördagskvällen erbjöd vi möjligheten att beställa pizza för leverans till tävlingsplatsen. Vi hade också öppet serveringen för dem som ville äta sin beställda pizza där. Tyvärr fanns det föräldrar som inte bara åt utan även drack en del. Några blev onyktra och förstörde stämningen, berättar tävlingsledare Mali Larsson.

Det var inte bara ett antal vuxna som inte kunde sköta sig. Det fanns även barn som stökade och saboterade under lördagskvällen. Mali berättar att det fanns ungdomar som körde med elcyklar mellan hindren inne i ridhuset. Banan till den första söndagsklassen saboterades med flyttade hinder som ändrade avstånd och hindernummer som byttes ut.

- Det var ändå inte det värsta. Vi fick larm om att ett omklädningsrum stod under vatten och trodde att någon ledning gått sönder. Det hade det inte. Det var avlopp i både handfat och duschar som täppts till med toalettpapper och sedan var vattnet påsatt och det var nog tio centimetert djupt vatten på golvet, säger Ninni Svensson som också var tävlingsledare.

- Inte nog med detta. Det hade även varit bråkigt vid uppstallningen och det hade kissast i serveringen. På söndagsmorgonen undrade vi varför vi arrangerar tävlingar, säger Mali Larsson som betonar att det handlade om en liten klick och att de allra flesta alltid uppträder korrekt.

- Det fanns föräldrar som kom till oss och tyckte att vi kunde avbryta tävlingen och ställa in söndagsklasserna. Men trots svineriet är det ändå det stora flertalet som sköter sig. Då ska inte ett fåtal förstöra för dem så därför fortsatte vi men allt sabotage är polisanmält och vi kommer även att skicka rapport till Ridsportförbundet, säger Ninni.

Eftersom tävlingsplatsen ligger ganska långt från stadskärnan är båda tävlingsledarna övertygade om att det är tävlingsdeltagare som är ansvariga för svineriet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Szimone Robertssson - 19 oktober 2015 19:08


Vilken dag... Först höll vi på att ta livet av den stackars hovslagaren. Trixa hade nämligen inte alls tid att stå still med sina fötter och kastade (bokstavligt talat) iväg stackars Hovslagaren genom hela gången. Men hon fick äntligen på sig skor oc...

Av Szimone Robertssson - 4 oktober 2015 19:31

Så duktig liten häst jag har. Bortsett från hennes mycket söta och omtänksamma försök att busa med mig i hagen (hon verkar inte helt med på att matte är typ 10% av hennes kroppsvikt och inte alls en häst...) så stod hon så otroligt lugnt och snällt i...

Av Szimone Robertssson - 29 september 2015 16:22

  I lördags var vi duktiga brudar i stallet och satte stolp runt ridbanan. Så nu kan man vara där och rasta hästarna fast man inte håller dom i något, extremt smidigt. Fick låna söta Etan som springkompis också så min toka till häst kunde förstå...

Av Szimone Robertssson - 27 september 2015 01:05

Inte hunnit skriva något om de senare dagarna men i torsdags var vi iallafall ute på ridtur med Gnejs igen. Gnejs hade med sin medryttare denna gången så vi promenerade ner till deras stall, hoppade upp där (som vanligt sa hon ingenting om uppsittnin...

Av Szimone Robertssson - 22 september 2015 16:36


Trixifix innan promenaden. Så tjusig i sitt fina träns <3 Idag introducerade jag mitt system för att lära hästar tricks. Normalt sett tar det ett par gånger för dom att fatta hur jag går tillväga, vilket inte är så konstigt eftersom det kan v...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards