nordistrixa

Direktlänk till inlägg 29 september 2015

Tre intensiva dagar och en galopp

Av Szimone Robertssson - 29 september 2015 16:22


I lördags var vi duktiga brudar i stallet och satte stolp runt ridbanan. Så nu kan man vara där och rasta hästarna fast man inte håller dom i något, extremt smidigt. Fick låna söta Etan som springkompis också så min toka till häst kunde förstå att man ska springa för livet när matte viftar med ett spö. Annars står hon mest och glor, tycker spöet är skitfjantigt. Mycket mer än så gjorde vi inte. Etan löshoppade lite, Trixa sprang vid sidan. Typ.




     

I lördags fick vi sällskap ut av Etan, vi red en mysig skogstur och provade att trava en längre sträcka för första gången. Vi har också övergett bettet och använder nu ett hackamoore, funkar rätt bra men tror jag kommer rida med repgrimma då det inte sitter så still som jag önskar. Jag fick hoppa upp utan att någon höll i henne och en lång bit av turen gick hon faktiskt riktigt bra. 


 

'

Och idag var vi ute med Gnejs igen. Trixa tycker han är skitsnygg och kunde visst inte så still så jag kunde hoppa upp. Så tålamod, tålamod. Flytta till rätta, stå still, flytta till rätta, kliva av pall osv osv i oändligheter kändes det som innan hon plötsligt bestämde sig för att stå blickstilla. Fasoner , testar gränser men jag vann för jag tappade bara tålamodet lite så det kändes bra att vi kunde stå där och trajja utan att hon vann. Vi red iväg, Trixa vägrade gå på ett ställe men förutom det så var vi täthäst nästan hela rundan. Tog en liten bit av trav i skog för att hon skulle piggna till men sen trillade poletten ner och vi travade för glatta livet på flera långa sträckor. Vi travade på en lång lång, väldigt jämn raksträcka och jag drev på henne för vill att hon ska tänka fram (som med exakt alla unghästar, typ) när hon gjorde nått kul. Hon ökade, slog näääästan över i galopp men hon tog stöd i tygeln och jag kände hur hela hästen frågade om det var ok, "får jag? Jag vill!" och vips så stod jag där i fältsits med 700 gungande kilon under mig. Det var ganska coolt kan jag ju erkänna och gudars vilken mysig galopp, lite som en flygande soffa. Gissa vad vi ska ut och göra i timmar när hon har musklat sig? ;) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Szimone Robertssson - 19 oktober 2015 19:08


Vilken dag... Först höll vi på att ta livet av den stackars hovslagaren. Trixa hade nämligen inte alls tid att stå still med sina fötter och kastade (bokstavligt talat) iväg stackars Hovslagaren genom hela gången. Men hon fick äntligen på sig skor oc...

Av Szimone Robertssson - 4 oktober 2015 19:31

Så duktig liten häst jag har. Bortsett från hennes mycket söta och omtänksamma försök att busa med mig i hagen (hon verkar inte helt med på att matte är typ 10% av hennes kroppsvikt och inte alls en häst...) så stod hon så otroligt lugnt och snällt i...

Av Szimone Robertssson - 27 september 2015 01:05

Inte hunnit skriva något om de senare dagarna men i torsdags var vi iallafall ute på ridtur med Gnejs igen. Gnejs hade med sin medryttare denna gången så vi promenerade ner till deras stall, hoppade upp där (som vanligt sa hon ingenting om uppsittnin...

Av Szimone Robertssson - 23 september 2015 22:47

  Hej! Vad gör du mamma? I området där min häst står installad finns en FB grupp där folk efterlyser folk att rida med. Mysigt eftersom det finns så mycket folk, man behöver inte rida ensam. Idag efterlös Gnejs och hans ägare ridsällskap, Gne...

Av Szimone Robertssson - 22 september 2015 16:36


Trixifix innan promenaden. Så tjusig i sitt fina träns <3 Idag introducerade jag mitt system för att lära hästar tricks. Normalt sett tar det ett par gånger för dom att fatta hur jag går tillväga, vilket inte är så konstigt eftersom det kan v...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards