nordistrixa

Direktlänk till inlägg 27 september 2015

Sammanfattning och hjärnskakning

Av Szimone Robertssson - 27 september 2015 01:05

Inte hunnit skriva något om de senare dagarna men i torsdags var vi iallafall ute på ridtur med Gnejs igen. Gnejs hade med sin medryttare denna gången så vi promenerade ner till deras stall, hoppade upp där (som vanligt sa hon ingenting om uppsittningen, duktig unge!) och red iväg. Under ridturen verkade hon bli ömfotad så blev inte så lång tur med bara skritt. När vi skulle gå sista biten hem svängde vi av från Gnejs så han kunde gå hem, tänkte att det kanske inte skulle gå och att hon skulle gå efter honom men efter att ha snurrat ett halvt varv lyssnade hon helt på mig istället och gick hem. Jättestolt!

Igår vilade hon eftersom jag var på Charliesrean. Vi hittade en hel del fint jag och min shoppingkompis och sen åkte vi hem. Idag tänkte jag först ridit men hade inget sällskap och det blåste väldigt ute så vågade inte rida själv. Istället var vi på ridbanan och tränade på att stå stilla oavsett vart nånstans jag stod runt henne. Det tog lite tid innan hon fattade men sen gick det bra. Tog en kort promenad ut i skogen också.

Hon blev lite väl pigg och ville gärna gå på men vi gick förbi presenningar, cementblandare och andra knepiga saker utan större problem. Hon stannar och tittar, sen går hon. Hon blir gärna lite exalterad och vill nafsa, som ett föl och jag är lite konfunderad över att hon inte lärde sig av med det som typ 6 månader gammal. Men vi tränade på, hon lyckades inte nypa mig men blev skrämd av nått och råkade knocka mig rätt rejält med sitt stora huvud. Det svartnade framför ögonen och vi fick gå hem för jag började må illa. Hon fortsatte nypas och blev mer otålig ju tröttare hon blev men trots detta och vind så stannar hon så fort man tar minsta lilla i henne och säger "ptroo!". Det känns otroligt tryggt faktiskt, vi har tränat hårt på det. Backen funkar fenomenalt på marken och ännu bättre på ryggen tydligen! Det är bara det här smackadet som betyder framåt som är något klurigt. Men det är en träningssak och hon går verkligen från klarhet till klarhet även om hon stundtals beter sig som en tvååring istället för femåring. Jag får ta på mig en del av skulden också som inte nöjde mig med fin prestation på banan utan plågade hennes huvud i över en timme, hon blev som ett överstimulerat människobarn helt enkelt. Kortare pass med mindre innehåll!

Bjuder på en bild på Trixa som bebis :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Szimone Robertssson - 19 oktober 2015 19:08


Vilken dag... Först höll vi på att ta livet av den stackars hovslagaren. Trixa hade nämligen inte alls tid att stå still med sina fötter och kastade (bokstavligt talat) iväg stackars Hovslagaren genom hela gången. Men hon fick äntligen på sig skor oc...

Av Szimone Robertssson - 4 oktober 2015 19:31

Så duktig liten häst jag har. Bortsett från hennes mycket söta och omtänksamma försök att busa med mig i hagen (hon verkar inte helt med på att matte är typ 10% av hennes kroppsvikt och inte alls en häst...) så stod hon så otroligt lugnt och snällt i...

Av Szimone Robertssson - 29 september 2015 16:22

  I lördags var vi duktiga brudar i stallet och satte stolp runt ridbanan. Så nu kan man vara där och rasta hästarna fast man inte håller dom i något, extremt smidigt. Fick låna söta Etan som springkompis också så min toka till häst kunde förstå...

Av Szimone Robertssson - 23 september 2015 22:47

  Hej! Vad gör du mamma? I området där min häst står installad finns en FB grupp där folk efterlyser folk att rida med. Mysigt eftersom det finns så mycket folk, man behöver inte rida ensam. Idag efterlös Gnejs och hans ägare ridsällskap, Gne...

Av Szimone Robertssson - 22 september 2015 16:36


Trixifix innan promenaden. Så tjusig i sitt fina träns <3 Idag introducerade jag mitt system för att lära hästar tricks. Normalt sett tar det ett par gånger för dom att fatta hur jag går tillväga, vilket inte är så konstigt eftersom det kan v...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards