nordistrixa

Direktlänk till inlägg 22 september 2015

Puss!

Av Szimone Robertssson - 22 september 2015 16:36

Trixifix innan promenaden. Så tjusig i sitt fina träns <3


Idag introducerade jag mitt system för att lära hästar tricks. Normalt sett tar det ett par gånger för dom att fatta hur jag går tillväga, vilket inte är så konstigt eftersom det kan vara en hel vetenskap att få en häst att förstå alla komplexa rörelser och ljud en människa kan göra. Jag brukar använda min handflata som "kontaktyta". När hästen sätter mulen på kontaktytan får den en belöning. Detta kan sedan sträckas ut till att man lär hästen att röra vid handflatan med ett knä, en hov, ett öra, vad man vill i princip. Det viktiga är att belöna vid rätt tillfälle. Detta knep är extra smidigt att lära hästarna om man ska lära dom kommandom som puss, vinka och yoga och jag har använt samma metod på tre andra hästar med perfekt resultat.


Visade för Trixa idag, efter att vi tränat inkallning i hagen och sedan varit ute och tränat på tygeltag under promenaden. Det tog ungefär 12 sekunder så hade hon fattat exakt, mule på hand = godis, "braa" och kli i pannan. Eftersom det gick så fort och det syntes att hon var helt med på noterna så satte jag handen mot munnen, hon rörde den och fick godis. Gjorde det tre-fyra gånger, fullträff varje gång! Adderade kommandot "puss" två gånger, hon fortsatte röra vid handen varje gång. Skrattade för mig själv och förvånades av hur smarta dessa fantastiska djur är (trots att jag sagt så varje gång de senaste 10 åren) och tog bort handen. Kvar blev alltså en häst som provade att leta efter mina händer som jag gömt bakom ryggen, också ett fantastiskt tillvägagångssätt då hon satte mulen på min axel och lät den följa min arm för att klura ut var armen slutade. Fortsatte stå still och säga "puss" men hon var inte helt med på noterna, men istället för att tappa fokus och bli ignorant som normala hästar brukar bli så provade hon att skapa egna kontaktytor på axlar, armar och halsen. När inget av det gav ett "braa" och en morot så såg jag verkligen på henne hur poletten trillade ner. 8:e gången och 12,5 minut senare så pussade hon mig när jag sa "puss".  


Tränade lite andra saker som att backa så fort jag säger "back!", vi lyfte lite fötter och tränade på att hålla benen uppe och sånt där matnyttigt som alla femåringar ska kunna upp och ner, bak och fram och mitt i natten. Sen gav jag ett sista "puss" kommando trots att jag var medveten om att det brukar vara lite knepigare för då har hon gjort andra saker och fått godis och klapp och har därför tre andra kommandon; back, fot och stilla att hålla ordning på. Ändå satte hon fram sitt stora huvud och pussade mig jättelänge. Så svårt var det. Så imponerad av henne, så otroligt uppfinningsrik och extremt intelligent. Hon kan säkert upplevas som loj och bufflig för hon testar sina gränser ibland, helt klart. Men hon är också otroligt klippsk och vet precis hur mycket skit hon kan hitta på innan någon säger ifrån. Jag som har mycket låg tolerans för att hästar blir för närgångna, naffsiga eller drar och sliter får påminna henne ganska ofta att jag är liten och ömtålig och inte vill ha hennes 120 kg tunga huvud i magen. Hon får lite separationsångest och vill gärna inte gå ifrån mig och mitt personliga utrymme. Så det blir nästa steg att träna!

Puss! Världens duktigaste trollunge <3



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Szimone Robertssson - 19 oktober 2015 19:08


Vilken dag... Först höll vi på att ta livet av den stackars hovslagaren. Trixa hade nämligen inte alls tid att stå still med sina fötter och kastade (bokstavligt talat) iväg stackars Hovslagaren genom hela gången. Men hon fick äntligen på sig skor oc...

Av Szimone Robertssson - 4 oktober 2015 19:31

Så duktig liten häst jag har. Bortsett från hennes mycket söta och omtänksamma försök att busa med mig i hagen (hon verkar inte helt med på att matte är typ 10% av hennes kroppsvikt och inte alls en häst...) så stod hon så otroligt lugnt och snällt i...

Av Szimone Robertssson - 29 september 2015 16:22

  I lördags var vi duktiga brudar i stallet och satte stolp runt ridbanan. Så nu kan man vara där och rasta hästarna fast man inte håller dom i något, extremt smidigt. Fick låna söta Etan som springkompis också så min toka till häst kunde förstå...

Av Szimone Robertssson - 27 september 2015 01:05

Inte hunnit skriva något om de senare dagarna men i torsdags var vi iallafall ute på ridtur med Gnejs igen. Gnejs hade med sin medryttare denna gången så vi promenerade ner till deras stall, hoppade upp där (som vanligt sa hon ingenting om uppsittnin...

Av Szimone Robertssson - 23 september 2015 22:47

  Hej! Vad gör du mamma? I området där min häst står installad finns en FB grupp där folk efterlyser folk att rida med. Mysigt eftersom det finns så mycket folk, man behöver inte rida ensam. Idag efterlös Gnejs och hans ägare ridsällskap, Gne...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards